Viltrehabilitering

30 november 2017

Angående vilda fågelungar

Många hör av sig om att de har hittat vilda fågelungar. Tänk på att ungarna inte alltid är i behov av hjälp!

Läs gärna vår artikel i ämnet genom att klicka på länkknappen.

Här hittar du lite äldre material som vi har sparat från vår förra hemsida:

Kontakt

Kontakta KFV om du har hittat ett skadat eller övergivet djur. Vänligen respektera att föreningen är ideell och ring endast under dagtid.

Småfåglar eller småvilt:

Eva Fallström

Sälkut och rovfåglar:

Jan-Åke Hillarp

Övrigt:

Ninet Dessner

Anette Welwert

Karin Tillberg

Viltrehabilitering

Håll utkik efter de tecknade djursymbolerna! De visar vilken åldersgrupp artiklarna är avsedda för. Kaninen gäller barn under 8 år, katten barn i åldrarna 8-12 år och hunden äldre barn och ungdomar från 12 år.

Del 1

Text: Helene Okhagen

Nu är det vår och överallt vaknar naturen till liv och många djur får sina ungar! Om man rör sig i skog och mark så här års kan det vara bra att veta hur man ska göra för att inte störa de många nyblivna föräldrarna och deras ungar.

Kanske är det en fågel som flyger väldigt nära dig, nästan efterhängset runt omkring dig och skriker högt där du är? Då står du nog alldeles nära dess bo även om du inte direkt ser något. Gå bara därifrån utan att försöka leta efter eller störa boplatsen! Om du råkar stöta en and från boet, så ska du täcka över äggen med dunet runt bokanten, så att inte kråkfåglar eller trutar plundrar det när du gått!

Om du råkar hitta ett litet rådjurskid på en äng i skogen, så stör det inte och trampa inte runt det, så att du avslöjar platsen för eventuella rovdjur som kan finnas i närheten! Även om ingen mamma syns just då, kommer hon att komma tillbaka och eventuellt flytta sin unge till en ny, säker plats.

Har du hittat en ekorrunge som verkar ha ramlat ur boet kan du försöka att försiktigt sätta den på stammen till trädet där boet finns. Att försöka fånga in och föra iväg ungen kan lätt bli en fruktansvärd upplevelse för ungen som kan dö av stressen!

De allra flesta ungar, såsom grävlingar och rävar klarar sig för det allra mesta utan att behöva flyttas även om en förälder dött. Man kan hjälpa dem genom att sätta ut hund- eller kattmat vid grytet sedan solen gått ned.

Om du är osäker kan det vara läge att ringa och be om råd innan du gör något! Ring gärna vilthabiliterarna på Malmö Djurskyddsförenings hemsida. De flesta veterinärer kan också hänvisa till kunnigt folk att prata med i sådana fall. Det finns nämligen särskilda bestämmelser om hur skötseln av ett vilt djur ska gå till och det är inte lätt för en vanlig person att försöka sig på att själv återställa djuret! Dessutom behövs mycket kunskap om vad för mat som ska ges och eventuellt vilken typ av sjukvård som kan behövas och om hur den ska utföras och även hur den skall återföras till ett liv i det fria.

För att ett djur ska kunna klara sig i naturen finns det livsnödvändiga, medfödda beteenden som man måste ta hänsyn till om djurungen ska få ett fungerande liv. Särskilt viktigt är det för ungarna att lära sig om hur de klarar sig och hur man skaffar mat. Ta därför inte hand om en djurunge bara för att du tror att den är övergiven, det är till och med förbjudet! Det finns människor, så kallade viltrehabiliterare som kan detta och har tillstånd att ta hand om skadade eller övergivna djurungar, men de vill att du tar kontakt med dem innan du tar med dig en djurunge som du hittat. Jag har träffat och pratat med en av dem!

Del 2

Jag har pratat med Jan-Åke Hillarp som arbetar på föreningen KFV. Det betyder Katastrofhjälp Fåglar och Vilt och det är en ideell förening som tar emot vilda djur som på ett eller annat vis råkat illa ut. Att den är ideell betyder att föreningens medlemmar ställer upp med sin tid och omsorg utan att få något betalt för det!

Jag besökte föreningens anläggning i Skanör och fick se de många olika hägn, hagar och gigantiska fågelburar de har. Alla är olika och speciellt utformade för att kunna tillgodose många olika sorters djur och just deras behov.

Föreningens syfte är att ge akuthjälp till vilda, skadade och sjuka däggdjur och fåglar samt övergivna ungar. Det kan röra sig om sjöfåglar, till exempel svanar och änder som inte hittar tillräckligt med mat under vintern och behöver stödmatas.

Det kan också vara några små igelkottungar eller fågelungar, som inte fått tillräckligt att äta. Om de är väldigt små och inte kan få livsnödvändig mat och passning av föräldrarna, behöver de jättemycket tillsyn och matning för att klara sig! Medlemmarna engagerar sig och ordnar med dygnet runt-skötsel av de små tills de har lärt sig och är stora nog att skaffa mat och klara sig själva.

Det kan också vara fåglar som flugit emot och skadat sig och kanske fått hjärnskakning, eller hjärnblödning. Vanligast är just trafik- och fönsterolyckor samt andra skador orsakade av människors aktiviteter. De blir omplåstrade i anläggningen och får tid att vila och läka sina skador.

Har vi människor ställt till det för djuren, så måste vi också försöka göra något för att rätta det vi gjort, säger Jan-Åke. Han är en av ca 10 aktiva viltrehabiliterare och förstahjälpare i anläggningen, som årligen behandlar omkring 350 vilda djur. För att få ta hand om vilda djur krävs tillstånd av Naturvårdsverket och Länsstyrelsen. Utan tillstånden så får man inte ta hand om vilda djur mer än 48 timmar och då bara för att finna en rehabiliterare med tillstånd.

Tyvärr kan mycket gå snett under de 48 timmarna. Djuren kan få fel foder och stressas så kraftigt att de inte kan bli friska igen. Därför är det bra om de snabbt kommer under vård av dem som har kunskap.

Del 3

När jag besökte Jan-Åke Hillarp på KFVs anläggning i Skanör hade han fått in några skadade djur som höll på att återhämta sig.

På bilden syns små gräs-andsällingar, de ligger under en värmelampa. De är alldeles ensamma eftersom deras mamma hade blivit överkörd. Spegeln har man satt in för att de små ska få känslan av att ha sällskap, eftersom ensamhet kan stressa ungarna!

Även på denna bild syns ällingar, fast de är något äldre och hålls därför för sig själva. Annars finns risken att de att mobbar ihjäl dem som är mindre.

När de är flygfärdiga kommer de att släppas gruppvis på lite olika platser, så att det inte blir för många sådana fåglar på samma plats. De kommer också att ringmärkas, så att man kan hålla koll på dem även efter att de släppts!

Stadsduvan på bilden var illa hundbiten och har blivit omplåstrad och tillfrisknat, så den ska snart släppas!

På bilden syns en gråsälskut som påträffats utmärglad med kvarvarande kutpäls. Troligen har mamman dött eller inte haft tillräckligt med mjölk. En handduk lindad runt en fender har den fått att sutta på för att trivas lite bättre!

Sedan kuten växt till sig fick den flytta ut i föreningens särskilda sälhägn, där den har tillgång till egen bassäng och här matas med hel sill av Nina!

Här är en hackspett som blivit skadad av ett rovdjur och håller på att läka och bli frisk igen.

Jag fotograferade den då det var en person inne i buren och matade den. Det tyckte fågeln var läskigt och flög runt jättemycket! Då märktes det verkligen hur stressade vilda djur lätt blir av all mänsklig närvaro!