önskar glad sommar!

1 augusti 2018

Här hittar du lite äldre material som vi har sparat från vår förra hemsida:

Fågelskydd Spillepeng

Här berättar vår reporter Helene Okhagen om Fågelskydd Spillepengen. Dessa texter är avsedda för läsare från 8 år och uppåt. Håll utkik efter de tecknade djursymbolerna! Kattsymbolen visar att texten är avsedd för läsare i åldrarna 8-12 år och hundsymbolen att texten riktar sig till äldre barn och ungdomar från 12 år.

För en mer lättläst version om Fågelskydd Spillepengen, klicka här.

Fågelskydd Spillepeng

Här i Malmö finns det en förening som heter Fågelskyddet Spillepeng. Det är några aktiva och mycket kunniga människor som ägnar mycket av sin lediga tid åt att åka ut och hjälpa och ta hand om fåglar som råkat illa ut. Inte sällan på grund av något vi människor ställt till med.

Allt arbete som läggs ner på detta är helt ideellt. Det betyder att den som åker ut inte får något betalt för sin insats, utan det är alldeles gratis. Hittar du en fågel som verkar ha problem eller kanske har skadat sig, kan du ringa till föreningen och få råd om vad du kan göra för att hjälpa.

De aktiva ställer gärna upp med sin kunskap och erfarenhet, bara de har en möjlighet! Här till exempel har en aktiv medlem i föreningen ryckt ut för att ta hand om ett par duvor som krockat med fönster-rutor och blivit alldeles vimmelkantiga.

I föreningens stora burar finns allt de behöver för att piggna till och kunna släppas ut i det fria igen. Medlemmarna ser också till att mat och vatten alltid finns under tiden fåglarna bor där.

Här har vi en glada som föddes väldigt sent under sommaren och inte hunnit äta upp sig ordentligt för att klara sig ensam sen. Här får den massor av vila och god mat, tills den verkar vara stark nog att släppas ut igen.

På bilden ser rovfågeln nästan livlös ut, men det är för att den tycker det var läskigt att bli fotograferad och spelar död för säkerhets skull. Då känner gladan sig tryggare och mer säker på att få bli lämnad ifred.

Fågelskydd Spillepeng, del 1

Fågelskydd Spillepengen är ett samarbete mellan Skånes Ornitologiska Förening och SYSAV. Verksamheten ägnar sig åt att hjälpa vilda fåglar som råkat illa ut eller behöver hjälp av något slag. Man ringer till föreningens aktiva och får råd och hjälp med en eventuell hämtning.

Man ägnar sig i huvudsak åt att undsätta vildfåglar och såhär i stadsmiljö är de största farorna biltrafiken, fönsterkrockar och katterna som bor här. Ibland kan det uppstå problem för fåglar att förstå och kunna leva i den av människan omskapade och konstlat anpassade tillvaron som råder i staden. De kan till exempel råka fastna bakom ett staket eller ett galler till en innätad balkong som kanske blivit nedsatt med tiden och fått uppkomst av glipor av väder och vind. Det kan också hända att en fågel råkat flyga in i bostadshus eller fabrikslokaler och sedan inte hitta ut igen.

Ute i skog och mark råder de välbekanta naturlagarna och problemen det oftast brukar handla om då är att fågeln blivit sjuk eller skadats av ett annat djur. Det är så tillvaron i naturen är skapad och detta kan fågelföräldrarna lära sina små redan ifrån början så att alla vet vad som gäller. Just därför är dessa ärenden ofta inte prioritet ett, utan det man riktar in sig på i huvudsak är de problem som uppstår på grund av mänsklig inblandning och naturen får ha sin gång som den haft i alla tider.

Det händer ju att vi människor åker ut och rör oss i naturen för kanske en tids vandring och picknick eller en fiskeutflykt. Då gäller det att vi plockar upp efter oss och tar med alla engångmuggar med plastlock, smörgåspapper och fiskelinor med krokar och annat sådant som lätt kan skapa otyg för de som har naturen som sitt hem.

Vårdrutinerna för föreningens intagna fåglar är tillsyn minst en gång, oftast flera gånger varje dag då man byter vatten och ger färsk mat till. På vintrarna håller sig maten oftast längre och bättre på grund av den kalla väderleken, men på sommaren behöver maten bytas ut åtminstone morgon och kväll.

Skulle det vara så att veterinärkonsultation skulle bli nödvändig så har man under föreningens 20-åriga långa verksamhet byggt upp ett kontaktnät och dessutom skaffat sig riklig erfarenhet i att kunna bedöma och räkna ut vad som felas.

För att inte stressa fåglarna eller göra räddningen mer traumatisk än nödvändigt så finns det behändig utrustning till hands. För själva infångandet finns en generöst tilltagen håv för att underlätta åtkomst även på ställen där det kan vara svårt att nå. Här finns också en stor åkbur i standardutförande för resor från infångandet och, om det blir aktuellt, till den tilltänkta konvalescensen i voljärerna samt till det slutgiltiga frisläppandet.

Ibland i parkerna kan man se hur änderna spatserar omkring tillsammans. Då kanske en eller ett par av dem verkar ha skadat sig på benet. Det är ganska vanligt förekommande såhär på våren och oftast är skadorna inte nya. I regel finns det inte mycket att göra åt det och ofta behövs det inte heller för änderna brukar klara sig bra ändå.

På vårkanten kan det också vara läge att se om sin skorsten om man råkar ha en. Ibland kan fåglar som letar boplats tycka att det verkar vara en riktig bra plats att bygga bo på och beslutar sig för att ta en närmare titt. Ett fågelbo i skorstenen är ingen bra idé för varken fågeln eller de i huset boende. För att slippa stressa folk och fågel med en eventuell infångning och utsläppning så kan man i förväg sätta ett nät över skorstensmynningen.

Det kan också hända att du stöter på en Kråka eller Kaja som verkar ha svårt med balansen och liksom raglar omkring. Det är något som händer nästan varje år om våren och man tror att det beror på att fågeln har ätit något olämpligt. Kanske något man använt i någon trädgård för något helt annat ändamål, såsom Blåkorn till exempel.

Fågelskydd Spillepeng, del 2

Fåglar som sedan tillfrisknat släpps fria på olika platser beroende på vilka arter de tillhör. Oftast brukar det bli på platsen på eller i närheten av där de fångats in, framför allt för de yngre individerna. Ugglor till exempel är en sådan art där det är mycket viktigt att återbörda individen till precis samma ställe som den hittats.

Det finns emellertid vissa fågelarter som kan hitta tillbaka till en mer fördelaktig livsmiljö för egen maskin. Undantaget kan ju då bli till exempel om man undsatt en fiskmås eller trut som hållit till i de centrala delarna av Malmö, såsom trutungen på bilden. Sedan släpptes den ändå i utkanten av staden där det torde vara lättare för den att leva vidare. Väljer den ändå att återvända till de mer centralare delarna sedan, så kommer den att hitta själv.

Andungar som ska frisläppas efter en tids omvårdnad brukar få flytta ut till en lite avskild, trivsam vik någonstans där man vet av erfarenhet att förutsättningarna för ett framgångsrikt liv i det fria finns. Ett par dagar senare så kan ett återbesök göras och då kan man se hur de små klarar sig, för då finns de ofta fortfarande kvar i området. Tyvärr finns inte resurser i föreningen för en mer omfattande uppföljning än så i många ärenden. Däremot ringmärks nästan alla intagna innan frisläppning.

Malmö kommun nu ingått ett avtal med föreningen som syftar till att ge dem ökade resurser att kunna åka ut och undsätta särskilt utsatta fåglar på allmän plats i Malmö. Dit räknas ytor som gator, parker eller torg. Syftet är också att på så vis avlasta kommunen som kanske inte riktigt har samma möjlighet att faktiskt göra något. Malmö stads Naturvårdare Ola Enqvist är stolt över att Malmö stad hjälper till och stöttar föreningen. Organisationen i sin tur ställer sig mycket positiva till initiativet. ”Avtalet innebär att Malmö stad tar det här på allvar”, säger föreningens huvudman Kenneth Bengtsson i en intervju med Skånska Dagbladet.