Fågelskydd Spillepeng (lättläst)

13 augusti 2019

Årets Djurhjälte 2019

Vinnarna av titeln Årets Djurhjälte har utsetts!

Arken Zoo i Toftanäs, Trelleborg och Ystad
Öresunds veterinärklinik
Svenska Djurskyddsföreningen
Ica Maxi på Ystadvägen i Malmö
Gamlegård's Djurklinik
Zanthos Hundgott i Skivarp

Här hittar du lite äldre material som vi har sparat från vår förra hemsida:

Fågelskydd Spillepeng

Ett lättläst reportage för våra yngre läsare (9-12 år)

Här i utkanten av Malmö finns det en frivilligorganisation som ägnar sig åt att hjälpa vilda fåglar som råkat illa ut på något sätt. Kanske har den skadat sig, fastnat någonstans eller är helt förbi av svält eller utmattning. Det är lite olika beroende på årstid och omständigheter.

Om du hittar en fågel som verkar vara i knipa kan du ringa till dem och få råd om hur du kan hjälpa den på bästa sätt. Föreningen har några lite avskilda burar som kan användas för tillfriskning och stödmatning om det behövs.

I första hand handlar ärendena föreningens aktiva åker ut på om fåglar som råkat illa ut på grund av något som vi människor gjort eller tillverkat. Då har kanske fåglarna råkat komma i vägen för, krockat med eller hamnat i något som för dem är ganska onaturligt och då vet de förstås inte hur de ska lösa situationen, utan kan behöva hjälp att komma loss eller ta sig vidare.  Det kan röra sig om bilolyckor och krockar med fönsterrutor, eller också kan det vara så att fågeln till exempel fastnat bakom fönstergaller eller under ett brunnslock.

Man har mångårig kunskap och erfarenhet och föreningens frivilliga ställer upp och åker ut på räddningsuppdrag så mycket de bara kan och hinner. Det underlättar för den som åker ut på uppdraget om du har koll på den skadade fågeln och vet var den är  någonstans.

I Sverige är det inte tillåtet att ta hand och sköta om vilda fåglar längre än 2 dagar. Det måste man ha tillstånd av Länsstyrelsen för.

Skicka gärna era hälsningar  till  följande e-postadress: