Catharina G Lundberg

18 september 2018

Ystad Djurpark

Föreningen och dess medlemmar har varit på utflykt till Ystad Djurpark.

"Det är fantastiskt att se hur hundarna blommar upp när de kommer till människor som bryr sig om dem, bara det är en stor drivkraft för att fortsätta", säger Catharina.

Catharina G Lundberg

Catharina G Lundberg är ordförande i Malmö Djurskyddförening. Dessutom ansvarar Catharina för föreningens omplaceringar av hundar, en uppgift som hon har utfört med bravur sedan flera år tillbaka. Bland annat lyckades Catharina, tillsammans med med-arbetaren Inger Carnegie, att om-placera en hel kull blandrasvalpar sedan de mist sin mamma i samband med förlossningen.

Till vardags arbetar Catharina som jurist. Hon är en passionerad djurvän och har till och med tilldelats titeln Djurens Hjälte 2013 av Agria Djurförsäkringar. Prisceremonin skedde i anslutning till Stockholm International Horse Show. Så här löd juryns motivering:

"Catharina Lundberg drivs av ett engagemang utöver det vanliga att hjälpa hundar som har försummats och övergivits. Hon har skapat ett fungerande system med sitt väl etablerade samarbete med polis och länsstyrelse, och ett utvecklat nätverk för att hitta nya hem där hundarna får ett gott liv. Ansvarskänslan är i fokus och alla omplaceringar följs upp. Catharina känner för alla djurslag och genom sitt positiva sätt och gedigna arbete är hon en inspiratör och förebild för många."

– Av 89 nominerade valde de mig. Även om det är ett arbete som jag inte är ensam om att jobba med utan som många i vår förening är engagerade i, var utnämningen helt fantastiskt och en oförglömlig upplevelse, säger Catharina till Sydsvenska Dagbladets reporter.

I egenskap av Djurens Hjälte värnar Catharina inte bara om typiskt gulliga husdjur såsom hundar och katter - hon har även tagit får och fåglar under sina vingars beskydd. Särskilt förtjust är hon i råkor. (klicka på bilden nedan för att lyssna på Sveriges Radios reportage om Catharina och hennes skyddslingar, "Älskade råka").

Kontakta Catharina

E-post: catharina@malmodjurskyddsforening.nu

Telefonnummer:

"Är väldigt imponerad av hela Er organisation och då speciellt Catharina Lundberg som bemödar sig om hundarnas väl och ve och därmed ser till att inga "olämpliga" personer adopterar hundar från föreningen.

Tack Catharina, du gav oss möjligheten att få ta hand om en supertrevlig hund som är älskad av hela familjen!! Tack för väldigt trevligt bemötande!

Vänligen

Carina Eriksson med Arrak, sambo och övriga familjemedlemmar i Billes-holm"