Meddelanden

17 april 2019

Nu har vi kaniner som söker nytt hem!

Ystad Djurpark

Föreningen och dess medlemmar har varit på utflykt till Ystad Djurpark.

Arken Zoo i Toftanäs, Trelleborg och Ystad
Öresunds veterinärklinik
Svenska Djurskyddsföreningen
Ica Maxi på Ystadvägen i Malmö
Gamlegård's Djurklinik
Zanthos Hundgott i Skivarp

Meddelanden

Stort tack till djurvänliga företag!

Malmö Djurskyddsförening vill tacka byggföretaget Bauhaus för deras djur- och miljövänliga beslut att inte längre sälja nyårsraketer i sina svenska butiker! För många djurägare är nyårshelgen tyvärr inte en självklar tid för fest och glädje, utan snarare en period präglad av ständig oro för våra vettskrämda och stressade husdjur. Därför är vi i föreningen – och säkert många djur och djurägare med oss – så glada att nu även Bauhaus vill bespara djuren detta onödiga lidande.

Andra företag som tidigare har slutat sälja nyårsraketer är Plantagen, Rusta, CityGross och Ica Maxi. Stort tack till er också! För att läsa mer, klicka på bilden.

Med detta glädjebesked vill Malmö Djurskyddsförening önska alla en trivsam nyårshelg och Gott nytt år!

Varning för robotgräsklippare!

Massmedia, veterinärer, Facebook-användare och inte minst villaägare har på sistone uppmärksammat   de risker de populära robotgräsklipparna medför  för djurlivet i trädgården. Särskilt drabbad är igelkotten. Veterinärmottagningar runt om i landet rapporterar om att ett flertal   igelkottar har blivit illa skurna av gräsklipparnas vassa blad (läs mer här). Många igelkottar har även dött till följd av sina skador.

För att skona igelkottar och andra djur avråder Malmö Djurskyddsförening från att  låta robotgräsklippare gå mellan skymning och gryning! Klipp gräset under dagtid och låt våra vilda djur få njuta av sommarnätterna ifred.

Tack på

förhand!

Skicka gärna era hälsningar  till  följande e-postadress: