Meddelanden

19 oktober 2017

Angående vilda fågelungar

Många hör av sig om att de har hittat vilda fågelungar. Tänk på att ungarna inte alltid är i behov av hjälp!

Läs gärna vår artikel i ämnet genom att klicka på länkknappen.

Meddelanden

Fågelungar

Det är vanligt att man på vår och tidig sommar hittar fågelungar lite här och var, både på gator och torg men även direkt på marken i skogen eller hoppandes på strandkanten. Då är det lätt att man tycker synd om dem och i tron att de är övergivna, vill man då kanske försöka att ta om hand om dem i all välmening.

Oftast är det så att föräldrafåglarna har full koll på den lilla, även fast den inte är i boet längre. Ungen får mat och passning då och då när föräldrarna dyker in för att kolla läget.

Är det så att ungen är så pass liten att den ännu inte öppnat ögonen eller fått fjädrar, då kan det mycket väl vara så att ungen trillat ur boet och behöver snabbt få hjälp av någon som är utbildad och vet hur man ska göra.

För tyvärr är det så att själv lyckas föda upp en fågelunge kan ofta vara mycket svårt om man inte har rätta kunskapen. Det är lätt hänt att fågelungen dör till följd av fel sorts mat eller fel skötsel. Det är faktiskt också förbjudet att själv föda upp vilda fågelungar.

Ungen på bilden är av arten strandskata och deras ungar lämnar sitt bo nästan genast efter att de kläckts. Det är helt i sin ordning och ungen är inte i behov av omhändertagande.

Stort tack till djurvänliga företag!

Malmö Djurskyddsförening vill tacka byggföretaget Bauhaus för deras djur- och miljövänliga beslut att inte längre sälja nyårsraketer i sina svenska butiker! För många djurägare är nyårshelgen tyvärr inte en självklar tid för fest och glädje, utan snarare en period präglad av ständig oro för våra vettskrämda och stressade husdjur. Därför är vi i föreningen – och säkert många djur och djurägare med oss – så glada att nu även Bauhaus vill bespara djuren detta onödiga lidande.

Andra företag som tidigare har slutat sälja nyårsraketer är Plantagen, Rusta, CityGross och Ica Maxi. Stort tack till er också! För att läsa mer, klicka på bilden.

Med detta glädjebesked vill Malmö Djurskyddsförening önska alla en trivsam nyårshelg och Gott nytt år!

Tack på

förhand!

Varning för robotgräsklippare!

Massmedia, veterinärer, Facebook-användare och inte minst villaägare har på sistone uppmärksammat de risker de populära robotgräsklipparna medför för djurlivet i trädgården. Särskilt drabbad är igelkotten. Veterinärmottagningar runt om i landet rapporterar om att ett flertal igelkottar har blivit illa skurna av gräsklipparnas vassa blad (läs mer här). Många igelkottar har även dött till följd av sina skador.

För att skona igelkottar och andra djur avråder Malmö Djurskyddsförening från att låta robotgräsklippare gå mellan skymning och gryning! Klipp gräset under dagtid och låt våra vilda djur få njuta av sommarnätterna ifred.